Kopie recenze z časopisu Pevnost 3/2003

Dotek v plusu

Svět, jakého bychom se mohli dožít. Bohaté korporace, rozvinutý kyberprostor, funkčně osídlený Měsíc, stagnující osídlování Marsu a blahobytná západní ekonomika umožňující spoustu výzkumných programů. A také blahobytná ruská ekonomika, fungující na bázi klanů či polovojenských, polomafiánských uskupení, umožňující spoustu nelegálních výzkumných programů. A globalizace: základna na Hawaji, konference ve Střední Evropě, pracovní úkol na Sibiř a internátní škola pro dceru v Japonsku. Váleční roboti brání imigraci těch chudých, kosmické válečné spacery brání bohatší korporace (nebo státy, chceme-li) proti těm chudším a sebevědomí vědci si mimo vylepšování informačních serverů pohrají také s genetikou.

V tomto světě tráví naší hrdinové bezstarostné mládí, na prahu dospělosti je zajímá spíše první polibek, nebo fotolov sibiřských medvědů, než výzkumné úkoly jejich otců. A jestli použití záhadných černých diamantů pro kybernetický nulačas nebo jejich jiné komerční využití bude vyřešeno za měsíc nebo za rok, to nikoho netrápí.

Je jasné, že si takto pohodové lidstvo říká o pořádný průšvih, konečně o čem by jinak tato kniha byl, že?

Jednoduchá geneticky upravená mořská řasa, původně určená k očištění oceánů po ekologických haváriích, zmutuje a začne nám čistit i lidstvo. Včerejší AIDS či dnešní SARS jsou proti SALEKO procházkou růžovým sadem. Mimo jiné i proto, že i ten, kdo přežije, zůstává latentně nakažen. Dřímající nákaza má spoustu druhů a pokud se dotknou – i po desetiletích – dva lidé s nestejným druhem nákazy, zemřou!

Na tomto pozadí není příběh hlavního hrdiny (hrdinů – pokud ale přežili nákazu) v tomto světě až tak podstatný. Naopak některé "vychytávky" Šustou vytvořeného světa jsou úžasné. Tvorbou šatů počínaje, před funkční reálkyberherny, personální politiku korporací a sekty či snahou vlivného manažera, trpícího velmi agresivní formou SALEKO, o početí potomka, konče. Útěk dvou teenagerů z vyhlášené karantény v Japonsku – pochopitelně pod vedením agentky patřící k jednomu ruskému klanu – je vskutku excelentní. Jde o českého autora, pak je pochopitelné, že se část příběhu přesune do Prahy.

A že se vliv rómských rodin rozšíří z Karlína či Nuslí až na periferní Spořilov je v tomto světě naprosto reálné. Patří-li tento román (který určitě musíte mít) k těm lepším hard sci-fi, dalším přirovnáním bych se raději vyhnul. Nutně by pokulhávala. Není to ani Kulhánek, ani Gibson či Stephenson. Je to Šusta!!!

Václav Soukup

Hodnocení:  * * * *

[Převzato z časopisu: Pevnost, číslo 15 (7/2003), strana 23, JASTOG CZ s.r.o. Praha]